kawan

Friday 22 April 2011

liku-liku terakhir


Sudah lama ku menyepi dari sini. liku-liku terakhir merupakan luahan hatiku disaat terakhir sebelum aku akan meninggalkan Universiti Malaya. sebernarnya aku ingin meluahkan jutaan terima kasih kepada jurulatih dan rakan-rakan yang banyak merubah hidupku disini. kerana aku merasakan liku-liku sepanjang berada disini banyak merubah diriku menjadi seseorang.
Maklumla budak kampung yang tidak pernah keluar dari kepompong melihat dunia luar sepanjang 3 tahun. tetapi banyak menhabiskan hidup menjadi orang kampung. biasala kalau di kampunghidup banyak dihabiskan dengan aktiviti memancing, menjerat, tolong-menolong dan macam-macam kerja la lagi. tapi saya bersyukur bila lahir di sana kerana saya dapat belajar erti Melayu. macam mana adap tetapi ada juga biadap bila diri dicabar. bapa saya banyak mengajar tentang itu. tetapi ibu saya seorang yang tenang biarlah apa orang nak kata tetapi tetap tenang melaksanakan tanggungjawab.
Tetapi ada suatu tahap saya menjadi pembenci kepada masyarakat yang hanya menunding jari. sepanjang 3 tahun berada jauh di perantauan menjadikan diriku berfikir sejenak. saya telah bertekad setelah berada di kampung nanti, saya tidak akan menjadi seperti diriku dahulu yang hanya menjadi pemerhati dan pemendam rasa. segala ilmu yang di timba dari PALAPES dan APM akan digunakan untuk menangkis segala itu.
Untuk adik-adikku nanti tahulah cara untuk memberi semangat. kerana aku telah alaminya sendiri. dari zaman kebodohan yang aku alami di zaman hidupku dan bangaimana aku bangkit dari situ. besar makna " Tuhan tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum, melainkan diri sendiri merubahnya". tetapi sesuatu sikap dalam diri perlu ditanam iaitu "percaya kepada diri sendiri" dan guru terbaik adalah dorongan keluarkan. aku amat bersyukur mempunyai seorang kakak yang banyak membantuku ketika aku hilang semangat. tetapi dialah yang membakar kembali diriku. 
kini tanggungjawab membakar itu aku akan pikul kerana kakak telah berkeluarga. walaupun adikku juga terlalu aktif bermain sama sepertiku dahulu. tetapi bagi aku "orang yang skema tak akan maju" kerana penakut lakukan sesuatu dan seorang yang rugi dalam hidup. kerana dari kecil itulah kita kenal akan diri siapa. yang skema akan sering ditipu, bayangkan dia tiada kemahiran bergaul dan cuma menerima saja yang dikata "kan bodoh namanya"

Segala yang ditulis diatas merupakan sesuatu yang tersirat dihati, bukan niatku untuk menyindir atau menyinggung tertapi sekadar nulkilan dari hati yang lama tersimpan.   

1 comment: