kawan

Monday 21 February 2011

Ciri-Ciri Pemimpin

A. Ciri-Ciri Pemimpin Yang Baik 

Parkinson dan Rustomji (1986) dalam buku "Understanding Management"
menyenaraikan ciri-ciri berikut sebagai yang biasa terdapat serta menjadi amalan
seseorang pemimpin yang baik;
1. Eksekutif berkesan mengawal ketat masa mereka. 
2. Fokus kepada sumbangan"ke luar". Mereka capai hasil bukan bekerja dalam suasana serba sukar, tetapi melalui satu arah yang baik lagi sesuai.
3. Kekuatan diri sendiri, kekuatan rakan sejawat dan juga kekuatan pegawai atasan dan kakitangan bawahan. Mereka tidak berdukacita atau memaafkan kelemahan-kelemahan.
4. Beri perhatian kepada beberapa aspek penting prestasi yang boleh mengeluarkan hasil yang cemerlang. Mereka melakuakan "First things first" dan tidak ada sama sekali 'Second things first'. 
5. Mengetahui bahawa membuat banyak keputusan tergesa-gesa akan sebabkan keputusan-keputusan yang salah; apa yang perlu ialah keputusan yang sedikit tetapi amat fundamental. 
6. Mereka lakukan delegasi sebanyak mungkin supaya mereka bebas untuk berfikir ke arah rancangan masa depan organisasi mereka.


B. Ciri-ciri pemimpin untuk menjadi pengurus yang berkesan:

Pengurusan yang berkesan menuntut ketrampilan dan kemampuan yang berikut;
1. Kemampuan mengatur diri.
2. Nilai-nilai peribadi yang sihat.
3. Cita-cita peribadi yang jelas.
4. Mengusahakan pertumbuhan peribadi terus-menerus.
5. Ketrampilan menyelesaika masalah.
6. Kemampuan untuk menjadi kreatif dan inovatif.
7. Kemampuan yang tinggi untuk mempengaruhi orang lain.
8. Pemahaman terhadap gaya pengurusan.
9. Kemampuan menyelia.
10. Kemampuan mendidik dan mengembangkan orang lain.
11. Kemampuan membangun dan mengembangkan pasukan yang efektif.

Oleh itu seseorang yang ingin menjadi seorang pengurus yang berkesan haruslah
mengenal pasti sebelas jenis hambatan yang menjejas keberkesanan dan ketrampilan diri,
dan berusaha bagi mengatasinya secara penuh sedar-diri dan dengan will power yang
tulen.



C. Ciri-ciri pemimpin yang berkesan ialah:

1. Dia membuat orang lain merasa yakin dan kuat. Ahli merasakan diri mereka cekap.
2. Dia menggunakan kewibawaan untuk membina amanah pekerja-pekerja kepada dirinya. Dia tidak gunakan ancaman dan ketakutan sebagai alat.
3. Dia dapat membina perhubungan kerjasama dan saling mengerti di antara pekerja-pekerja supaya semua berusaha untuk tujuan yang lebih tinggi.

No comments:

Post a Comment