kawan

Monday 21 February 2011

generasi harapan?

karya: warisan pujangga

sambil aku termenung, aku terfikir sesuatu tentang kelalaian kita pada hari ini? lalai kerana kiri kanan kita adalah sesuatu benda yang menyedihkan. kenapa sekarang banyak dilaburkan dengan wang ringgit. aku semakin hari sedih memikirkan para pemimpin sekarang mementingkan material semata-mata. ya Allah bimbinglah daku dari kelalaian ini. silap siapa semua ini? kenapa ramai pemimpin mengaku dirinya islam tetapi menolak islam, bila ditegur macam-macam yang diperkatakan, sedangkan menegur bukan ertinya menjatuhkan tetapi atas dasar sesama islam pemimpin ini hanya mengingatkan, adakah ini salah?
    Bagiku atas dasar menyelamatkanlah pemimpin ini cuba mengingatkan saudaranya daripada terus lalai dibelenggu dunia yang dibina, ya Allah berikan hidayah pada pimpinan ini. kerana aku sangat sayang kepada negara ini yang aman dan makmur. jadilah seperti kelantan apabila aku melihat sambutan 31 Ogos dulu aku menitiskan air mata, damai hatiku kerana kemerdekaan disambut sederhana tapi penuh keberkatan, pemimpinya meyambut dengan solat hajat memohon kemerdekaan ini terus dikekalkan. tetapi amat malang apabila daku melihatnya di negeri lain. di kuala Lumpur cuba anda lihat malam sambutan kemerdekaan diwarnai dengan bunga api, sorakan dan lain-lain. adakah kita terfikir bahawa kemerdekaan yang kita kecapi akan hilang sekelip mata. dimana rasa syukur kita? 
    generasi inikah nak dibanggakan di masa akan datang? ingatlah suatu masa kita akan berkeluarga dan anak-anak kita adalah peyambungnya. kita nak ke generasi yang akan kita tinggalkan akan terus mewarisi kebodohan kita pada hari ini. ingatlah bahawa nabi telah berpesan bahawa aku telah tinggalkan 2 perkara iaitu al-Quran dan hadis dan siapa mengikutinya maka tidak sesatlah ia. tapi generasi sekarang banyak disogokan dengan kemewahan sehingga telah hilang pedoman. ya Allah semoga dikau tidak masukkan daku dikalangan orang-orang yang sesat... amin

No comments:

Post a Comment