kawan

Sunday 20 February 2011

generasi keliru

karya: warisanpujangga

bagi yang melalui zaman pahit getir memanglah sesuatu yang biasa akan tetapi generasi yang muncul pada zaman baru iaitu apabila negara mencapai kemajuan yang bakal mewarisi kepimpinan negara. sedikit terkeliru dengan segala macam bentuk pemikiran yang dibawa oleh pimpinan negara. menyentuh soal bahasa misalnya, kita masih lagi dibelenggu oleh soal mematabatkan bahasa tersebut sedangkan sudah termaktub dalam perkara 153 bahawa bahasa Melayu merupakan bahasa rasmi negara. generasi terkeliru disebabkan oleh pemimpin Melayu sendiri sejak akhir-akhir ini menidak keupayaan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu.

jangan jadikan peribahasa kera di hutan disusukan anak dirumah mati kelaparan sebagai identiti. cukuplah dahulu kita terjajah kerana perebutan kuasa, perasaan iri hati di kalangan pemimpin untuk berkuasa. cukuplah peristiwa itu sebagai lipatan sejarah. tapi kini kita telah kembali berkuasa dan hampir separuh dekad kita merdeka, jika di ukur masa tersebut kita sebenarnya mampu berdiri. jika melihat Jepun suatu ketika dahulu gah dengan ketenteraannya apabila pengeboman nagasaki dan hirosima negara tersebut seakan lumpuh. namun begitu atas dasar semangat kenegaraan negara Jepun dahulu terkenal dengan ketenteraan telah berubah menjadi kuasa ekonomi yang disengani. persoalan disini adakah mereka bangkit dengan bantuan luar?

Jepun telah berjaya kerana mengunakan bahasa sendiri dan pemerolehan ilmunya semuanya belandaskan kepada kajian ilmu sendiri. mereka menulis ilmu mereka itu dengan bahasa ibunda mereka. sehinggakan negara luar terutama barat terpinga-pingan. dasar pandang ketimur merupakan suatu dasar yang tepat kerana mengambil Jepun sebagai contoh. tapi dalam soalnya mengapa generasi hari ini disogok bangga oleh bahasa koloneal itu? hal ini disebabkan terdapat pemimpin yang berfikir masih lagi katak di bawah tempurung walaupun berpendidikan tinggi.

No comments:

Post a Comment