kawan

Sunday 20 March 2011

luahan hati

sudah sekian lama hidup sepi namun masih tidak memiliki. penantian demi penantian telah dilalui mungkin belum ada yang mengisi. Sebenarnya bukan aku memilih. Jauh disudut hatiku tidak sebegitu. Aku kini telah tekad dan berdoa semoga seseorang yang sememangnya jodohku melamarku dahulu diriku. Biarlah orang kata “tradisi lelaki melamar wanita” apa salahnya wanita dahulu melamar lelaki . kerana aku dah serik dengan beberapa peristiwa hidupku menyebabkan aku hampir hilang arahnya. Mungkin dengan cara ini wanita tersebut menerima aku seadanya. Namun begitu adat tetap adat akanku turuti. Tapi sendiri ini buat aku berfikir sesuatu tetang mengapa Allah mengujiku seperti ini. Cukuplah aku melukai dan dilukai seseorang.

            Cinta itu sememangnya buta dan selagi tiada ikatan yang sah ia akan musnah sekelip mata. Tapi ada juga perhubungan yang dibina kekal sehingga akhir hayat, hal ini mungkin kerana hubungan dibina berlandaskan keimanan dan dasar saling kepercayaan antara satu sama lain. Akal untuk berfikir? Benar sekali tapi jika pemikiran itu mengikut emosi ia tak kemana melainkan pemikiran tersebut berlandaskan agama. Kerana penglihatan mata dan akal berlandaskan agama akan menghasilkan sesuatu keputusan yang baik.


“Kadang benda yang kita benci itu adalah baik bagi kita
Dan yang baik bagi kita adalah buruk yang sebenar”

No comments:

Post a Comment