kawan

Wednesday 9 March 2011

noktah

     noktah hidup yangku nukilkan merupakan pemulaan hidup, kerana kita belum tahu bagaimana akhiran kita, jika baik minta didekatkan kalau buruk jauhlah ia. ada orang kata noktah merupakan titik kerana dengan titik ini maka lahirlah huruf yang menterjemahkan kata kita. berbicara tentang cinta setiap kita mengalami pelbagai cinta sama ada Allah, Rasul, manusia, haiwan dan lain-lain. dan setiap cinta itu tidak sama kerana jiwalah yang melebihkan cinta itu. jika cinta Allah bahagialah kita jika sebaliknya alangkah ruginya manusia.
      
        berbalik kepada noktah kehidupan kadang-kadang renungan yang tajam ini mencari noktah temu antara dua benua. mungkin apa yang aku ingin katakan tidak semua mengerti kerana ada sesuatu rahsia terpaksa aku siratkan dalam kiasan. aku sering bertanya pada diriku mengapa aku adalah aku? kenapa tak seperti dia yang lebih hebat, setelah sekian lama difikirkan tentang ini barulah aku temui jawapan..

        jawapan tentang hidup, kita sebenarnya sama antara manusia yang membezakan adalah diri kita sendiri. apa tidaknya analoginya begini ada sebatang pokok kelapa dan kemudian ada dua orang manusia yang dikatakan sama saiz, kuat dan tingginya. namun begitu, antara keduanya belum tentu boleh memanjat pokok kelapa itu mungkin manusia A tidak boleh manakala B boleh. kalau keduanya boleh pun ada yang lambat dan ada yang laju. kerana manusia ada kelebihan dan ada kurangnya.


    kerana suatu cinta aku menjadi lebih terfikir, dalam cinta itu aku rasai sakitnya, pedihnya dan manisnya dan itulah merasakan suatu noktah hidup yang begitu perih dan hampir mati kerananya. namun selepas dua peristiwa membuatkan pintu cinta manusia tertutup buatku. kerana dalam dunia ini semuanya ku anggap kawan. namun begitu setelah temui cinta halki segala cinta manusia yang membuatkan diriku kecundang terkikis. cinta Allah adalah segalanya, rasul penunjuk jalan. apa tidaknya nabi s.a.w pernah menangis ni pula aku yang biasa. dan terlintas di fikiranku adalah "seseorang yang menangis akan bangkit selepas itu". sabda pernah berkata yang ketawa itu buatkan hati itu jadi buta.

No comments:

Post a Comment