kawan

Sunday 27 March 2011

menjadi kawan atau lawan. ""Make yourself employable"


gunakan hidup ini ditahap maksimun jangan sesekali mengalah kerana yang tewas bermula pada diri. jika kita melangkah janganlah berhenti. jika ada halangan berfikir sejenak dan gunakan senjata yang ada pada diri kita. hidup ini umpama mengembara di dalam hutan dengan berbekalkan sebilah parang. dengan sebilah parang ini kita kemudiannya dapat mencipta sesuatu yang baru meneruskan kehidupan.

saya ingin rumuskan apa yang dapat daripada seminar pada 26/3/2011. walaupun pada dasarnya seminar ini pada pandangan awal merupakan sesuatu ketepaksaan dalam diri namun terpaksa merelakan diri. namun begitu, setelah balik dari seminar membuatkan saya terfikir seketika tentang apa yang dibicarakan. bisik hati kecilku "alangkah ruginya kalau aku tidak sertai" semasa itu juga saya ucapkan syukur pada-Nya  kerana diberi kesempatan itu.

pekara yang ingin saya simpulkan adalah kekalahan dan kerjayaan semua atas diri. kata keramat dari al-Quran tuhan tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum kecuali, kaum itu sendiri merubahnya. ayatnya ringkas tetapi mempunyai 1001 maksud yang tersirat. secara keseluruhannya motiwasi tersebut lebih menjurus kepada diri, keyakinan, dan cara kelakuan kita seharian.

tetapi apa yang menarik tentang penceramah bagi saya adalah beliau mengunakan bahan al-Quran dan hadis. namun begitu, saya terfikir sejenak bahawa sesuatu yang saya lalai sebenarnya berguna kerana gagal memanfaatkan segala kata atau unsur yang sememangnya berasal dari yang Agong. kita sebenarnya kalah dengan bayang sendiri. kerana setiap hari mungkin kita menyalahkan faktor luaran di atas apa yang terjadi pada diri. 

diri adalah kawan dan lawan
kecewa dalam resah
bodoh dalam megah
kata hebat
tapi lemah


No comments:

Post a Comment